Yritykset ja sosiaalinen media

Manchester Unitedilla on omasta mielestäni hyvä sosiaalisen median hyödyntäminen, mikä näkyy jo seuraajaluvuissa. Esimerkiksi Instagramissa sillä on yli 54 miljoonaa seuraajaa ja Twitterissä 29 miljoonaa. Seura toimii hiukan eri tavalla kussakin ympäristössä. Facebookissa jaetaan kuvia ja kerrotaan kuulumisia. Instagramissa eletään hetkessä kuvien ja videoiden avulla. Twitterissä ollaan läsnä koko ajan ja ilmoitellaan ajankohtaisia asioita. Pienet videoklipit nostattavat tunnelmaa. Seura käyttää ammattilaisia kokopäiväisiä työntekijöitä ja hyödyntävät erilaisia hashtageja päivityksissä. Seura hyödyntää myös eri aikavyöhykkeitä päivitysten ilmoittamisessa. Tiettyjä pelaajia hyödynnetään päivityksissä useammin kuin toisia, johtuen pelaajien erilaisista markkina-arvoista. Pelaajilla on omat somevastaavat päivitysten jakamisessa ja ohjeistukset toiminnassa. Kannattajilla on mahdollisuus kommentoida toimintaa muttta seura ei vastaa niihin, johtuen ainakin osaksi niiden suuresta määrästä.
    Coca Colan menestys perustuu jokaisen somekanavan omaan erityiskäyttöön ja erilaisten kampanjoiden loistavaan hyödyntämiseen. Twitterissä yritys oman toimintansa lisäksi jakaa julkaisuja ja vastaa palautteeseen. Seura on hyödyntänyt nostalgiaa paitsi tuotteissaan niin myös mainoksissaan joita se on levittänyt pitkin somea. Yhtiö on onnistunut hyvin hyödyntämään asiakkaitaan omassa somestrategiassaan, koska se on onnistunut saamaan heidät aktiivisiksi. Myös tuotteiden ja somesisältöjen henkilökohtaisuus on lähentänyt asiakkaita. 
    Oman kohdeorganisaation kannalta vertailu globaaleihin yrityksiin ei liene loogista. Mutta sitä kautta voi kuitenkin saada mahdollisia uusia ideoita toimintaan. Laihian kaupunginkirjastolla on vähemmän henkilöresurssia, joten sen on pakko keskittyä muutamaan oleelliseen somekanavaan. Facebookissa Laihian kaupunginkirjasto on pyrkinyt vastaamaan asiakkaiden ongelmiin samalla tavoin kuin coca cola. Instagramissa toiminta keskittyy lähinnä tapahtumiin, kun taas isoissa yrityksissä se on läsnä joka päivä. Mielestäni oleellista on pyrkiä olemaan vuorovaikutteinen somessa ja kehittämään strategiaa kohderyhmän mukaan. 

Comments

Popular posts from this blog